UnivIS
Informationssystem der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg © Config eG 
FAU Logo
  Sammlung/Stundenplan    Modulbelegung Home  |  Rechtliches  |  Kontakt  |  Hilfe    
Suche:      Semester:   
 Lehr-
veranstaltungen
   Personen/
Einrichtungen
   Räume   Forschungs-
bericht
   Publi-
kationen
   Internat.
Kontakte
   Examens-
arbeiten
   Telefon &
E-Mail
 
 
 Darstellung
 
Druckansicht

 
 
Modulbeschreibung (PDF)

 
 
 Außerdem im UnivIS
 
Vorlesungs- und Modulverzeichnis nach Studiengängen

Vorlesungsverzeichnis

 
 
Veranstaltungskalender

Stellenangebote

Möbel-/Rechnerbörse

 
 
Einrichtungen >> Zentrale Einrichtungen >> Zentralinstitut für Angewandte Ethik und Wissenschaftskommunikation (ZIEW) >>

Anleitung zur Lehre / Supervised Teaching (ALST)2 ECTS

Modulverantwortliche/r: Daniel Ritter
Lehrende: Daniel Ritter, Markus Stürmer


Startsemester: SS 2014Dauer: 1 SemesterTurnus: halbjährlich (WS+SS)
Präsenzzeit: 30 Std.Eigenstudium: 30 Std.Sprache: Deutsch oder Englisch

Lehrveranstaltungen:


Inhalt:

The course is alternatively given as a tutoring activity accompanying an introductory course in the field of computational science and engineering, for example, in "Simulation and Wissenschaftliches Rechnen 1/2".
Within this framework, the participants present both contents and programming or theoretical exercises. Furthermore, they discuss with the participants of the respective course the solutions of the course assignments.
To understand the basic elements of the evaluation process, the participants elaborate an evaluation questionnaire employed for the internal evaluation of the tutorials and lectures, respectively.

Lernziele und Kompetenzen:

After participation in the module Supervised Teaching, students are able to autonomously plan and perform a lesson or exercise with a given content. They know the most important principles of good didactics and rhetoric und can implement them in the course. Furthermore, the participants are able to reflect their teaching on their own and together with students and colleagues.

Literatur:

The relevant scientific literature is the one of the corresponding introductory courses.
For didactics:

  • A. Winteler, Professionell lehren und lernen - Ein Praxisbuch für Universität und Schule, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2004

  • Arthur Mattuck, The Torch or The Firehose: A Guide to Section Teaching, MIT OpenCourseWare

Organisatorisches:

Before giving the exercise classes ,the students have to take part in a at least one day didactics workshop.
In order to give the students feedback during the semester, a supervision including video taping of an exercise unit and feedback session is performed.


Studien-/Prüfungsleistungen:

Anleitung zur Lehre / Supervised Teaching_ (Prüfungsnummer: 398668)
Klausur, benotet

Erstablegung: SS 2014, 1. Wdh.: WS 2014/2015
1. Prüfer: Harald Köstler

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof